LA CONDICIÓ FÍSICA
CONCEPTE
La Condició Física són totes aquelles condicions de l’organisme per què aquest pugui realitzar accions motrius. Aquestes condicions són:
- Condicions fisiològiques: les que venen determinades per l’estat dels aparells metabòlics, respiratoris i cardio-circulatoris.
Hi ha altres autors que distingeixen entre:
- Condició Física relacionada amb el rendiment físic.
- Condició Física relacionada amb la salut.
SISTEMES PEL DESENVOLUPAMENT DE LA CONDICIÓ FÍSICA
Els sistemes d’entrenament són uns procediments pràctics específics que determinen els continguts, medis i càrregues de l’entrenament, per aconseguir uns objectius fixats mitjançant la realització d’exercicis físics o esportius.
Els sistemes són pautes generals de treball que s’utilitzen per la preparació de totes les qualitats d’un subjecte. Quan s’apliquen a una capacitat física concreta, ja no es tracta d’un sistema, sinó que d’un mètode. Per tant els mètodes suposen pautes específiques i concretes per a una capacitat determinada.
ELS PRINCIPIS BÀSICS PER A L’ADEQUAT DESENVOLUPAMENT DE LA CONDICIÓ FÍSICA
CONCEPTE
CONCEPTE
Segons NAVARRO (1991), els principis bàsics de l’entrenament són “unes lleis generals que regeixen el procés de desenvolupament de la condició física, garantitzant la seva correcta aplicació”.
FUNCIONS
Aquests principis es recolzen en el fonament biològic de l’adaptació, que és la capacitat que tenen tots els éssers vius per mantenir l’equilibri constant de les seves funcions.
Aquests principis són importants regles rectores que ensenyen el camí i les condicions primordials per aconseguir els objectius programats. Tots els principis es relacionen entre sí.
Els objectius dels principis bàsics de l’entrenament són:
•Ordenar de forma sistemàtica la fase d’adaptació.
•Determinar les línies directrius dels mètodes d’entrenament o treball.
CLASSIFICACIÓ DELS PRINCIPIS BÀSICS DE L’ENTRENAMENT
•Per estudiar els principis bàsics seguirem la classificació que fa OLIVER, que és la següent:
- Principis bàsics relacionats amb l’estímul d’entrenament:
•Principi de la varietat
•Principi de la continuïtat.
•Principi de la progressió
•Principi de la modelació del procés d’entrenament.
- Principis relacionats amb els sistemes als quals es dirigeix l’estímul:
•Principi de l’especificitat.
• Principi de la multilateralitat-especialització
-Principis relacionats amb la resposta a l’estímul:
• Principi de la individualització.
• Principi de la participació activa i conscient.
CONCEPTE DE CÀRREGA
El procés de desenvolupament de la Condició Física es basa, fonamentalment, en “l’aplicació de càrregues de treball físics, tècnic i tàctic de diferent magnitud i orientació durant les sessions d’educació física”. La càrrega representa el valor del treball realitzat durant la classe d’educació física, l’entrenament o la competició, és a dir, el conjunt d’estímuls aplicats a l’individu
TIPUS DE CÀRREGA
Existeixen tres tipus de càrregues (internes, externes i psíquica):
- Càrrega externa: són les dades que ens indiquen el treball realitzat expressat per uns paràmetres que diran la quantitat i la qualitat del treball. La càrrega externa és mol important per classificar les càrregues, orientar-les pel desenvolupament d’una capacitat determinada i per planificar el treball.
- Càrrega interna o fisiològica: és l’efecte de la càrrega sobre l’organisme i es caracteritza pel nivell de les reaccions biològiques provocades pels sistemes funcionals. Aquesta càrrega interna ens ajuda a decidir el nivell de treball, apreciar l’adaptació de l’esportista i comparar la recuperació de l’organisme davant de diferents càrregues externes.
- Càrrega psíquica: és la vivència interna de l’esportista sobre el treball realitzat.
FACTORS QUE INTERVENEN EN EL TREBALL DE DESENVOLUPA-MENT DE LA CONDICIÓ FÍSICA (FACTORS COMPONENTS DE LA CÀRREGA)
ZINTL (1991) considera a aquests factors com “magnituds significatives que ens defineixen, determinen i dosifiquen les càrregues a l’aplicar-les al treball de desenvolupament de les qualitats físiques o a l’entrenament”. Aquests components que defineixen els paràmetres qualitatius i quantitatius de la càrrega són:
- La intensitat de l’estímul.
- El volum de treball.
- La duració de l’estímul.
- El descans entre estímuls.
- La freqüència dels estímuls d’entrenament o densitat de la càrrega.
PP amb els factors que intervenen en el treball de desenvolupa-ment de concició física
LA RECUPERACIÓ O DESCANS.
La recuperació o descans és la falta d’activitat físico-esportiva, és a dir, la no aplicació d’estímuls d’entrenament.
És un component bàsic de les càrregues de treball ja que:
- Accelera el procés de recuperació i regeneració de l’esportista.
- Disminueix el grau de fatiga.
- Afavoreix la supercompensació.
- Facilita l’execució i utilització de posteriors càrregues de treball.
Serveix per prevenir les lesions o problemes de tipus mèdic.
- Si mitjançant l’entrenament aconseguim els efectes entrenants, a través del descans els afavorim.
Els objectius del descans són:
- Afavorir els efectes entrenants.
- Assegurar la restauració de la capacitat de treball, disminuint la fatiga.
Durant la restauració dels sistemes funcionals sol·licitats per les càrregues, ZINTL (1991), indica que es poden apreciar dues etapes:
Fase ràpida de retorn a l’equilibri:
Fase constructiva lenta:
Però dir que el procés de recuperació és heterocrònic, vol dir que comporta diferents temps de recuperació en funció de:
El concepte heterocronisme és molt important en el descans.
PP factors que afecten al descans i tipus de descans
PP freqüència d'estímuls d'entrenament i la duració
En aquesta entrada trobem una recopilació de recursos i materials per treballar les qualitats físiques bàsiques a educació física amb el nostre alumnat de primària.
Habitualment s’ha distingit entre força, velocitat, flexibilitat, resistència i agilitat.
- On la duració va des de minuts fins a hores i serveix per reduir el cansansi.
Fase constructiva lenta:
- La que pot durar dies, inclòs mesos, per portar a terme els processos d’adaptació (canvis funcionals i estructurals que es donen en l’organisme).
Però dir que el procés de recuperació és heterocrònic, vol dir que comporta diferents temps de recuperació en funció de:
- Les càrregues aplicades.
- Els sistemes funcionals de l’organisme.
El concepte heterocronisme és molt important en el descans.
PP factors que afecten al descans i tipus de descans
PP freqüència d'estímuls d'entrenament i la duració
Qualitats físiques bàsiques
Les qualitats físiques bàsiques són un contingut del que es poden introduir pincellades en les sessions d’EF no ja per tal d’aconseguir una millora física d’aquestes qualitats (que és més resultat del propi creixement i evolució de l’alumnat que no de les poques estones que li hauríem de dedicar en les nostres classes) sinó per tal de reforçar la idea que un mínim estat de forma física és necessari per tal de dur a terme un estil de vida saludable.En aquesta entrada trobem una recopilació de recursos i materials per treballar les qualitats físiques bàsiques a educació física amb el nostre alumnat de primària.
Habitualment s’ha distingit entre força, velocitat, flexibilitat, resistència i agilitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario